New Page 1

   

ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ (FORCE MAJEURE) – 2014

Σκηνοθεσία : Ρούμπεν Έστλαντ

Πρωταγωνιστούν : Γιοχάνες Κούνκε, Λίζα Λόβεν Κόνγκσλι, Κρίστοφερ Χίβγιου

Οι ολιγοήμερες διακοπές μιας οικογένειας σ’ένα χιονοδρομικό κέντρο μοιάζουν ιδανική απόδραση από την καθημερινότητα αλλά μια χιονοστιβάδα θα φέρει στην επιφάνεια συναισθήματα και σκέψεις που θα ταράξουν τις ισορροπίες

Συνήθως μια χιονοστιβάδα σκεπάζει, οπότε ξεκινάμε με την έξυπνη σεναριακή ιδέα του ότι η συγκεκριμένη χιονοστιβάδα θα κάνει ακριβώς το αντίθετο θα ξεσκεπάσει δηλαδή .Ανθρώπινα θύματα δε θα υπάρξουν αλλά το συγκεκριμένο φυσικό φαινόμενο θα γίνει η αρχή για άλλου είδους διαδοχικές κατολισθήσεις αυτές στις ψυχές των ηρώων. Με το ερώτημα κατά πόσο υπερισχύει το αρχέγονο ένστικτο του ανθρώπου για αυτοσυντήρηση έναντι της αγάπης για την οικογένειά του στήνεται ένας συναισθηματικός λαβύρινθος όπου μέσα του ακόμα και να βρείς τον άλλον είναι σα να ξεμακραίνει από σένα όλο και περισσότερο. Το Ανωτέρα Βία είναι κινηματογραφική κληρονομιά από μια σχολή που στο δράμα μας έχει δώσει αξέχαστα αριστουργήματα. Το Σουηδικό σινεμά ξέρει αν μη τι άλλο να αιφνιδιάζει, όλοι σχεδόν οι πρωταγωνιστές στην αρχή της ταινίας μοιάζουν με ρομπότ, όλα στη ζωή τους κυλούν προγραμματισμένα, ούτε κρύο ούτε ζέστη, κανένας δεν χρειάζεται να εκδηλωθεί μέχρι που κάτι θα γίνει και τα ρομπότ μετατρέπονται σε ανθρώπους που παλεύουν με τον εαυτό τους κυρίως και αργότερα με το περιβάλλον τους για να δαμάσουν βιώματα, αναμνήσεις, αποθημένα που θα σπάσουν τις αλυσίδες τους.

 

Μεγάλος δάσκαλος όλων αυτών βέβαια ο Ιγκμαρ Μπέργκμαν και όπως καταλαβαίνετε θα τον βρούμε κι εδώ, ειδικά στη σκηνή όπου οι δύο πρωταγωνιστές, ο Τόμας και η Έμπα, θα κουβεντιάσουν για το συμβάν στο χιονοδρομικό κέντρο με ένα φιλικό τους ζευγάρι. Είναι αδύνατο Σουηδική δραματική ταινία να μην πατήσει πάνω στον Μπέργκμαν, εγώ θα έλεγα πως είναι κιόλας απαραίτητο γιατί ήταν από τους σκηνοθέτες που έφεραν στην οθόνη μια νέα κινηματογραφική φιλοσοφία. Όμως ο Έστλαντ δεν στέκεται απλά στον φόρο τιμής αλλά προχωράει και λίγο παραπέρα, δεν μένει δηλαδή στη γνωστή φόρμα “έκφραση προσώπου-σιωπή που λέει πολλά” εκμεταλλεύεται άριστα τους φυσικούς χώρους για να κάνει τον παραλληλισμό του έρημου και κρύου τοπίου με τη σχέση που ψυχραίνεται και τους ανθρώπους που αποξενώνονται. Όταν η χιονοστιβάδα σταματήσει το φυσικό τοπίο είναι πάλι ήρεμο και καθαρό, αντίθετα τα συναισθήματα γίνονται θολά, οι εξηγήσεις που δίνονται μάλλον μπερδεύουν τα πράγματα ακόμα περισσότερο ενώ οι εντάσεις χτυπούν μανιασμένα τη πόρτα και ζητούν να βγουν.

 

Στο κέντρο όλης αυτής της ιστορίας τα δύο παιδιά του ζευγαριού που μοιάζουν να είναι τα αληθινά θύματα. Αδυνατούν να καταλάβουν, και ποιός μπορεί να τους δώσει άδικο γι’αυτό, θυμώνουν, πληγώνονται, αντιδρούν. Το σενάριο συχνά μοιάζει να λέει “τι σας φταίνε αυτά τα αθώα πλάσματα και τα έχετε βάλει στον παράλογο χωρίς αγάπη και κατανόηση κόσμο σας;”. Προσπάθεια για κατανόηση υπάρχει βέβαια αλλά μοιάζει να μην είναι αρκετή. Τα παιδιά απλώς “δεν καταλαβαίνουν”, γι’αυτό είναι και οι πιο φυσιολογικοί χαρακτήρες της ταινίας, οι ενήλικες τα έχουν κάνει θάλασσα, πρώτοι αυτοί έχουν δώσει το κακό παράδειγμα και μοιάζουν να είναι εκείνοι που έχουν ανάγκη να κρυφτούν στην αγκαλιά των παιδιών για να τους προστατέψουν. Όταν ένα παιδί βλέπει τη μέχρι πρότινως τρισευτυχισμένη οικογένεια του να κινδυνεύει να διαλυθεί χωρίς να του εξηγούν το γιατί πως θα νοιώσει; Όταν βλέπει να καταρέουν με τόση ευκολία αυτοί πάνω στους οποίους πρέπει να κρατηθεί  σε τι να ελπίζει;

Αναφορές υπάρχουν και σε άλλες κινηματογραφικές σχολές όπως σε αυτή του Μπουνιουέλ (στη σκηνή του τέλους ειδικά) ή του Ερίκ Ρομέρ, οι συκρούσεις εντείνονται πολύ έξυπνα βοηθούμενες και από τις ωραίες ερμηνείες. Το σενάριο έχει και λογοτεχνικές πινελιές αλλά και δεν απομακρύνεται από τη σύγχρονη κυνική πραγματικότητα γύρω από τις σχέσεις των ζευγαριών ή γύρω από τις οικογενειακές αξίες. Όλα μπαίνουν στο τραπέζι και οι αμφισβητήσεις ξεκινούν. Πικρές αλήθειες, εγωισμοί, διαφορετικές οπτικές γωνίες, όλα μέσα σε δύο ώρες προσεγμένου σινεμά. Ένα κινηματογραφικό σχόλιο πάνω σε πολλά πράγματα που ίσως δεν θα έπρεπε να τα θεωρούμε αυτονόητα. Για τους φίλους των αριθμών 31 υποψηφιότητες και 17 βραβεία!

Καλή Διασκέδαση

Πρόσφατες ηχογραφημένες εκπομπές

powered ByGiro.com

P

l

a

y

e

r

  • Login Form

L

o

g

i

n