New Page 1

   

ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ (KIS UYKUSU) – 2014

Σκηνοθεσία : Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν

Πρωταγωνιστούν : Χαλούκ Μπιλγκινέρ, Μελίσα Σοζέν, Ντεμέτ Ακμπάγκ

Ο Αϊντιν είναι ένας πρώην ηθοποιός ο οποίος έχει κληρονομήσει από τον πατέρα του ένα ξενοδοχείο που βρίσκεται στην Καππαδοκία καθώς και μερικά άλλα ακίνητα. Ενώ έχει ξεκινήσει για είσπραξη ενοικίων μια πέτρα βρίσκει το τζάμι του αυτοκινήτου του. Την πέτρα αυτή έχει πετάξει το αγόρι ενός από τους νοικάρηδες του Αϊντην που δυσκολεύεται να πληρώσει το νοίκι για αρκετούς μήνες.

Η πέτρα που θα ταράξει τα νερά στη ζωή των ηρώων της νέας ταινίας του Τσεϊλάν δε θα πέσει σε λίμνη αλλά σε τζάμι. Η διάρκεια της Χειμερίας Νάρκης είναι 195 λεπτά αλλά τα όσα  μπορεί να γράψει κανείς γι’αυτήν δεν είναι και πάρα πολλά. Αυτό που κυρίως χαρακτηρίζει το φιλμ είναι η εξαιρετική σεναριακή δουλειά (από τον σκηνοθέτη και τη σύζυγό του) που έχει γίνει πάνω στους χαρακτήρες. Τόσο πολύ βάθος έχουμε να δούμε εδώ και αρκετό καιρό, διάλογοι που στην κυριολεξία ξεκοκαλίζουν τις ψυχές και μοιάζουν με δυναμίτες που τινάζουν ένα φράγμα στον αέρα οπότε και τα ορμητικά νερά ενός φαινομενικά και μέχρι πρότινος ήρεμου ποταμού  είναι πλέον ασταμάτητα και παρασέρνουν τα πάντα. Η εκμετάλλευση των εξωτερικών χώρων αριστοτεχνική, παρόλο που το φιλμ δείχνει τη δύναμή του μέσα σε δωμάτια αφού εκεί γίνονται οι “μάχες”. Η διάρκεια των συζητήσεων συχνά ξεπερνά τα 20 λεπτά αλλά υπάρχει τόσος ρεαλισμός στα όσα λέγονται που το στομάχι δένεται κόμπος. Ας σκεφτεί μόνο κανείς πόσος χρόνος του χρειάζεται για να συζητήσει με το σύντροφό του ή με έναν συγγενή του προβλήματα που υπήρχαν για χρόνια αλλά επιμελώς τα έκρυβαν κάτω από το χαλί. Όταν έρθει η ώρα που δε θα μπορείς να κάνεις πίσω και να έρθεις πρόσωπο με πρόσωπο με αλήθειες ιδιαίτερα οδυνηρές. Τα όσα λέγονται παρακολουθεί μια κάμερα που παίζει μαγικά με το φώς και το ρίχνει πάνω στα πρόσωπα δημιουργώντας εικόνες ανεπανάληπτης ομορφιάς. Η ζωή των ηρώων δεν έχει πολύ φως έτσι κι αλλιώς, το σκοτάδι και το κρύο κερδίζουν έδαφος, το φώς υπάρχει μόνο έξω μαζί με το χιόνι και την ερημιά. Μπορεί ο Αϊντιν να ζεί σε μια τεράστια έκταση αλλά στην ουσία είναι χαμένος μέσα στο μικρόκοσμό του, στα χόμπυ του και στους κανόνες του. Ζει με την αδελφή του και την όμορφη νεαρή γυναίκα του αλλά σύντομα θα διαπιστώσει πόσο μόνος είναι και ίσως να μην το καταλάβαινε ποτέ αν δεν έπεφτε εκείνη η πέτρα στο τζάμι.

Ο θεατής έχει την ευκαιρία να μάθει τα πάντα για τη ζωή των τριών κυρίως ηρώων, τίποτα δε μένει αδιευκρίνιστο, δεν υπάρχουν κενά και οι διάλογοι δεν κουράζουν στο ελάχιστο. Συχνά συναντάμε μια θεατρική φιλοσοφία γιατί το στήσιμο των πλάνων σε κάνει να πιστεύεις ότι βρίσκεσαι μπροστά στο σανίδι. Οι πρωταγωνιστές μοιάζουν παρατημένοι στη μέση του πουθενά σαν να είναι οι μόνοι επιζώντες από έναν μεγάλο πόλεμο. Ο σκηνοθέτης του ΤΡΕΙΣ ΠΙΘΗΚΟΙ και του αριστουργήματος ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΑ δεν χάνει την ευκαιρία να κάνει και πάλι το σχόλιο του γύρω από την σύγχρονη Τουρκία, παρόλο που το βασικό του θέμα είναι οι ανθρώπινες σχέσεις. Η φτώχεια, οι ταξικές προκαταλήψεις, το κοινωνικό μίσος, η εκδίκηση απέναντι στο όποιο “άδικο”, η περηφάνεια, η κοινωνικοοικονομική ιεραρχία και αξιολόγηση. Δε θα ήταν υπερβολή να λέγαμε πως αν ο Ντοστογιέφσκι ήθελε ποτέ να γίνει σκηνοθέτης μια τέτοια ταινία θα γύριζε. Ο Τσεϊλαν μπορεί να κάνει μοναδικά πράγματα πάνω στο σύγχρονο κινηματογραφικό δράμα και όπως προαναφέραμε με τρόπο πολύ φυσικό και απλό. Οι ήρωές του αναρωτιούνται, εκπλήσσονται, δακρύζουν, ξεσπούν, πονάνε, διεκδικούν, ζητούν συγχώρεση και χτυπούν στο ψαχνό. Οι εξαιρετικές ερμηνείες όλων των ηθοποιών βοηθούν στο να εκτυλιχθεί μπροστά στα μάτια μας ένα υπέροχο ψυχογράφημα που ίσως αν ήταν αμερικάνικο ή αν θέλετε ευρωπαϊκό θα είχε μπει στο κινηματογραφικό μουσείο που δημιουργουν κατά καιρούς άνθρωποι της έβδομης τέχνης.

Αν κάποιος άλλος είχε αναλάβει να κινηματογραφήσει μια τέτοια ιστορία ίσως ο θεατής να είχε εγκαταλείψει την αίθουσα από την πρώτη ώρα, η ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ σίγουρα δεν είναι εύκολη στην παρακολούθησή της  αλλά σε καμία περίπτωση δεν την λές αργή. Τι σημασία έχει αν ένα πλάνο διαρκεί 15 ή 20 λεπτά όταν αυτά που λέγονται κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον; Η αλήθεια είναι πως η ταινία απαιτεί συγκέντρωση, εκεί είναι το κλειδί γιατί λίγο να χάσεις από τους διαλόγους μπορεί να μην καταλάβεις την αληθινή της αξία. Σίγουρα υπάρχει και αρκετή επιρροή από Ίγκμαρ Μπέργκαν αλλά το έχω ξαναγράψει, ποιός θα ξεκινήσει να κάνει ταινία με ανθρώπινο βάθος και δεν θα ρίξει ματιά στο έργο του μεγάλου Σουηδού δασκάλου; Αυτό όμως που έχει πετύχει ο Τσεϊλάν είναι πως ακούγεται η δική του φωνή και πως έχει πια το δικό του μοναδικό τρόπο σκηνοθεσίας, δεν είναι απλά άλλος ένας καλός μαθητής, είναι και ο ίδιος δάσκαλος. Διδάσκει κινηματογράφο κι έχει ξεκαθαρίσει στο κοινό πως για να παρακολουθήσεις τις ταινίες του πρέπει να αποφασίσεις πόσο αληθινά κινηματογραφόφιλος είσαι. Η Θηλειά του Χίτσκοκ ήταν σχεδόν ολόκληρη ένα πλάνο και είχε ξενίσει αλλά και ενοχλήσει επίσης πολλούς τότε που πρωτοπαίχτηκε, ο κόσμος είναι περισσότερο εξοικειωμένος πια αλλά δε ξέρω για το πόσο έτοιμος είναι γι’αυτό που θα αντιμετωπίσει εξ αιτίας της ευφυίας του Τσεϊλάν.

Η ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών αλλά για όποιον αποφασίσει να την παρακολουθήσει θα έχει κερδίσει και μια πολύ ψηλή θέση στη μνήμη του όσον αφορά τις καλύτερες ταινίες των τελευταίων πέντε ετών τουλάχιστον.

Καλή Διασκέδαση

 

Πρόσφατες ηχογραφημένες εκπομπές

powered ByGiro.com

P

l

a

y

e

r

  • Login Form

L

o

g

i

n