New Page 1

 

Friday-Today's Radio Show

Ελληνικές μουσικές επιλογές με την Μαρία Μανασή

@ 22.00 Σε φόντο κόκκινο

Ακούστε το σταθμό μας μέσω Facebook

Listen to VoiceWebRadio Via Facebook

 

 

pelicula-cold-war

Ψυχρός Πόλεμος (Zimna Wojna) – 2018

Σκηνοθεσία : Πάβελ Παβλικόφσκι

Πρωταγωνιστούν : Τζοάνα Κούλινγκ, Τόμας Κοτ

Εκείνος μουσικοσυνθέτης κι εκείνη νεαρή φιλόδοξη τραγουδίστρια, γνωρίζονται κι ερωτεύονται στη Πολωνία του 1949 κι εμείς θα παρακολουθήσουμε την δεκαπεντάχρονη πορεία αυτού του έρωτα

“Απέδειξαν ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να γράψεις όμορφες απλές μελωδίες με εξίσου όμορφους αλλά απλούς στίχους” είχε πει κάποιος για τους Beatles. Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να πει κανείς και για τη νέα ταινία του δημιουργού της Ida, γιατί τελικά το Ψυχρός Πόλεμος μοιάζει εκ πρώτης όψεως να είναι μια απλή ερωτική ιστορία αλλά… αλλά μόνο απλή δεν είναι. Η σχέση δοκιμάζεται, ξαναδοκιμάζεται, περνάει μέσα από σαράντα κύματα, αλλάζει πόλεις, και δυναμώνει. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με το σενάριο, boy meets girl όπως έλεγαν κάποτε οι παραγωγοί του Χόλλυγουντ θέλοντας να δείξουν την επιτυχημένη συνταγή για μία ταινία που θα έσπαγε τα ταμεία, η ταινία του  Παβλικόφσκι δεν έχει ακριβώς τις προδιαγραφές για “σπάσιμο ταμείων’ αλλά εύχομαι ολόψυχα να το πετύχει. Κύριος υπεύθυνος για το σενάριο ο ίδιος ο σκηνοθέτης σε συνεργασία με τον Γιάνους Γκλοβάκι, έχω ξαναγράψει πως ορισμένοι κινηματογραφιστές είναι και οι ιδανικοί άνθρωποι για να γράψουν το σενάριο των ταινιών τους γιατί μόνο οι ίδιοι μπορούν να δώσουν “μιλιά” στο όραμά τους.

zimna_wojna_fotosy189.jpg

Ο Παβλικόφσκι στην ουσία έγραψε ένα ποίημα, ή αν θέλετε ένα ερωτικό τραγούδι αφού η ταινία έτσι κι αλλιώς σχετίζεται με την μουσική οπότε μάλλον παίζει κι αυτό το ρόλο του πάνω στο χτίσιμο του σεναρίου. Οι διάλογοι συχνά θυμίζουν στίχους, στίχους που κρύβουν όλη τους την ομορφιά μέσα στην απλότητά τους. Στη Πολωνία, στο Παρίσι, στη Γιουγκοσλαβία, ένα τραγούδι για κάθε μέρος. Πως να χωρέσουν όμως 15 χρόνια μέσα σε 90 λεπτά; Ο Παβλικόφσκι όχι μόνο τα κατάφερε αλλά έδωσε και μαθήματα για το πως να πετύχει κανείς κάτι ανάλογο, δε χρειάστηκε να ξεχειλώσει τίποτα, δε χρειάστηκε να γράψει ατελείωτους διαλόγους, μπόρεσε να δημιουργήσει δύο ολοκληρωμένους χαρακτήρες έτσι απλά. Δε μπορώ να σκεφτώ ποιος άλλος θα μπορούσε να πει τόσα πολλά μέσα σε τόσο σύντομο κινηματογραφικό διάστημα. Από την άλλη, για να επανέλθω σε αυτό που έγραψα πιο πριν, όταν γράφεις ένα ποίημα ή ένα τραγούδι χωρίς να γεμίσεις πολλές σελίδες έχεις τη δυνατότητα να δημιουργήσεις διαχρονικούς ήρωες.

Οι ηθοποιοί έχουν στα χέρια τους ένα διαμάντι, το ίδιο το σενάριο τους καθοδηγεί, ασφαλώς και οι ερμηνείες τους είναι πολύ καλές αλλά πιστεύω πως η γραφή έχει κάνει ακόμα πιο εύκολη τη δουλειά τους. Όσο για το εικαστικό κομμάτι, συναντάμε στη φωτογραφία την “εγγύηση” που λέγεται Λούκας Ζαλ, τον θαυμάσαμε στην υπέροχη Ida και στο αριστούργημα Loving Vincent οπότε τι άλλο να γράψω; Πόσο ιδιοφυής πρέπει να είσαι όταν γυρίζεις σκηνές μέσα σε τζαζ κλαμπ του Παρισιού και ο φωτισμός σε συνδυασμό με τα πρόσωπα να θυμίζουν κάτι από το εξώφυλλο του A Love Supreme, αυτού του έπους που ηχογράφησε ο John Coltrane; Αλλά μήπως αυτό ακριβώς δεν ζουν οι δύο ήρωες, μια υπέρτατη αγάπη;

zimna-wojna-film-2-1180x721

Μια αφήγηση που τρέχει χωρίς να ξεφεύγει, μοντάζ που μπορεί να θυμίσει κάτι από Γκοντάρ, πλάνα που θα φέρουν στο νου τον Δάσκαλο Ταρκόφσκι, ειδικά η σκηνή όπου η Ζούλα τραγουδά καθώς μένει ακίνητη στο νερό της λίμνης εμένα μου τον θύμισε έντονα. Κάπου υπάρχουν και οι Ιταλοί νεορεαλιστές (π.χ στη σκηνή του πάρτυ ο Φελίνι), ή ακόμα και κάτι νοσταλγικό από Τα Φτερά Του Έρωτα του Βέντερς. Ο Παβλικόφσκι κατάφερε να μας χαρίσει μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς-κατά την άποψή μου πάντα- χωρίς ίχνος ψευτοκουλτούρας, και δήθεν βάθους, μας ταξιδεύει, μας συγκινεί, μας ξαφνιάζει, μας θυμίζει τι σημαίνει σπουδαίο σινεμά.

Πρόσφατες ηχογραφημένες εκπομπές

Χορηγίες Επικοινωνίας

  • Login Form

L

o

g

i

n