On Air Now-Μουσικές Αποχρώσεις του Μπλε με τον Έκτορα Κύρογλου
: :

 

Poster

ΕΝΗΛΙΚΟΙ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ (ADULTS IN ΤΗΕ ROOM) -2019

Σκηνοθεσία : Κώστας Γαβράς

Πρωταγωνιστούν : Χρήστος Λούλης, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Ούλρικ Τουκούρ, Δημήτρης Τάρλοου, Ντααν Σουρμανς, Βαλέρια Γκολίνο

2015, η νέα Ελληνική κυβέρνηση ξεκινά διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους εταίρους για την ρύθμιση ενός δυσβάσταχτου χρέους.

Όλοι ξέρουμε τι θα γίνει στο τέλος της ταινίας μια και αναφέρεται σε πραγματικά γεγονότα τα οποία βιώσαμε, επίσης όλοι έχουμε τις απόψεις μας και γι’αυτό το αληθινά δύσκολο έργο του θεατή είναι να βγάλει τις όποιες κομματικές ή αν θέλετε τις όποιες ιδεολογικές του παρωπίδες και να αντιμετωπίσει τους Ενήλικους σαν αυτό που είναι στην πραγματικότητα….μια κινηματογραφική ταινία δηλαδή. Κάποιοι θα θυμώσουν, κάποιοι θα πικραθούν, κάποιοι θα χαμογελάσουν χαιρέκακα, αναπόφευκτα όλα, όμως το σινεμά συνεχίζεται.

Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη πάνω στο οποίο βασίστηκε η ταινία οπότε δεν έχω άποψη για την επιτυχία της μεταφοράς αλλά δεν με ενδιαφέρει κιόλας διότι για την ώρα με ενδιέφερε πρωτίστως το κινηματογραφικό κομμάτι. Επίσης έβαλα, όσο μπορούσα βέβαια, τον εαυτό μου στη διαδικασία να φανταστεί πως όσα αναφέρονταν στην ταινία αφορούσαν μια άλλη χώρα…υποθετική, πιστεύοντας έτσι ότι θα μπορούσα να προσαρμοστώ καλύτερα στον ρόλο μου σαν θεατής.

αδ

Στην άκρη όσο γίνεται λοιπόν ο Έλληνας πολίτης, τι είδε ο θεατής; Κατ’αρχήν αν υπάρχει ένας σκηνοθέτης που παίζει στα δάχτυλα το πολιτικό θρίλερ αυτός είναι ο Κώστας Γαβράς, δείγματα σπουδαία στο παρελθόν αναγνωρισμένα από όλους σχεδόν τους μεγάλους σκηνοθέτες και με τους “Σούπερ Μπίνγκο” φιλοχουντικούς να ξινίζουν από τη ζήλια. Ο Γαβράς άφησε τη σφραγίδα του στο παγκόσμιο σινεμά αλλά ακόμα και τώρα στην ηλικία των 86 ετών παραδίδει μαθήματα σε όλους εκείνους που θα αποφασίσουν κάποια στιγμή να καταπιαστούν με το συγκεκριμένο είδος.

Το θρίλερ των Ενηλίκων δεν έχει πιστόλια, φόνους, απαγωγές, έχει κοστούμια, γραβάτες, χαρτοφύλακες, οικονομικούς δείκτες, τράπεζες. Το κυνηγητό δεν γίνεται σε δρόμους αλλά μέσα σε αίθουσες συνεδριάσεων. Ο χρόνος τρέχει εντυπωσιακά γρήγορα και νομίζει κανείς ότι παρακολουθεί μια ακόμα φρενήρη περιπέτεια του Τζαίησον Μπορν απλώς εδώ τις ζημιές δεν τις προκαλούν οι σφαίρες και οι εκρήξεις αλλά οι οικονομικοί εκβιασμοί. Οι 12 Ένορκοι του Σίντνεϊ Λούμετ είναι υπουργοί οικονομικών της ΕΕ, η ατμόσφαιρα κλειστοφοβική και γκρίζα, και ο Έλληνας υπουργός οικονομικών κάτι σαν αμετανόητος Χένρυ Φόντα που πασχίζει να κάνει τους υπόλοιπους να αλλάξουν γνώμη και να πάρουν πίσω την καταδικαστική τους για έναν ολόκληρο λαό απόφαση.

3408632

Ο Γαβράς των Ενηλίκων δεν είναι αυτός του Ζ ούτε αυτός του Κατάσταση Πολιορκίας, ούτε αυτός του Αγνοούμενου πράγμα απόλυτα φυσικό, ξέρει όμως να σκηνοθετεί με μοναδικό τρόπο. Η αφήγησή του δεν έχει το παραμικρό ψεγάδι, δεν έχει ίχνος κοιλιάς και διακρίνεται από εκπληκτική δεξιοτεχνία στις σκηνές των σκληρών διαπραγματεύσεων, ένα είδος τραπεζικού γουέστερν με τον έναν εναντίον όλων. Επαναλαμβάνω, βγάλτε την Ελλάδα από το μυαλό σας όσο γίνεται και προσπαθήστε να παρακολουθήσετε μία ιστορία πολιτικοοικονομικού τρόμου που θα μπορούσε να συμβεί σε οποιαδήποτε χώρα γιατί μη μου πείτε πως οι οικονομικά ισχυροί αυτού του πλανήτη δεν έχουν προσπαθήσει, και καταφέρει να στραγγαλίσουν οικονομικά τους πιο ανίσχυρους, ένα γραμμάριο οικονομικής ιστορίας να έχεις διαβάσει γνωρίζεις, τώρα αν προσπαθήσεις να μορφωθείς οικονομικά από δημοσιογράφους-φερέφωνα κομμάτων ή επιχειρηματιών κακό του κεφαλιού σου.

Ασφαλώς υπάρχουν και μειονεκτήματα, πρωτίστως σεναριακά για παράδειγμα ορισμένες “ηρωικο-πατριωτικές” ατάκες θα μπορούσαν να λείψουν, από την άλλη θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι όντως αυτές οι ατάκες ειπώθηκαν. Επίσης στο δούλεμα των χαρακτήρων υπάρχει μια ανισορροπία, ο ρόλος του πρωθυπουργού δεν έχει το βάθος που θα περίμενα, ή επίσης οι ρόλοι κάποιων από τους εταίρους που απλώς μοιάζουν ξεκάθαρα κακοί και μισέλληνες χωρίς επιχειρήματα. Πρέπει να σημειωθεί ακόμα ότι ο Γαβράς είχε πολλές ώρες ηχογραφημένου υλικού από αυτές τις συνεδριάσεις στα χέρια του που τις είχε παραδώσει ο ίδιος ο Βαρουφάκης. Είτε υποστηρίζει κανείς εκείνη την κυβέρνηση είτε την απεχθάνεται δεν μπορεί να αγνοήσει ότι η συνεχής και ανελέητη προσπάθεια οικονομικής υποδούλωσης των οικονομικά αδύνατων από τους οικονομικά δυνατούς συνεχίζεται, με όποιους δεν το βλέπουν δεν αξίζει να ασχοληθεί κανείς είναι ανίατη περίπτωση.

Αναφορά και στην πάρα πολύ καλή ερμηνεία του Χρήστου Λούλη στο ρόλο του Βαρουφάκη που συχνά μετατρέπει το φιλμ σε παράσταση για ένα ρόλο. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να αντιμετωπίσει κανείς τους Ενήλικες, μπορεί να τους κατηγορήσει για μεροληψία ή για λαϊκισμό, μπορεί να τους υπερασπιστεί λέγοντας πως ξεγυμνώνει τους “φίλους” μας ευρωπαίους, μπορεί ακόμα να κατηγορηθεί σαν αγιογραφία του Βαρουφάκη. Το σίγουρο είναι πως δίνει και κάποια μαθήματα οικονομίας που μπορεί να γίνουν κατανοητά ακόμα και από έναν άσχετο, επίσης φέρνει στο φως και στατιστικά στοιχεία τα οποία ούτε και ο πιο φανατικός οπαδός του ΔΝΤ δεν μπορεί να αμφισβητήσει.

Αν μείνουμε στο καθαρό σινεμά κομμάτι, το Euro-Γουέστερν του μεγάλου Κώστα Γαβρά είναι ένα ακόμα κερδισμένο σκηνοθετικό στοίχημα.

Πρόσφατες ηχογραφημένες εκπομπές

  • Login Form

L

o

g

i

n